alltom02promillepasjon.se

  • Öka teckenstorlek
  • Standard teckenstorlek
  • Minska teckenstorlek
Start

Sjöns "hjältar" och deras nit och flit.

Ännu en båtförare som har blivit "blåst" på sjön.
Varför säger ingen hur mycket olyckorna gått ned med denna lag?
farlig

 Tidningen Skärgården.
"
Kraftfull lösning på ett problem som inte finns"

KBVvardslosa

hansorjan

Hur är det med andra tips än vårdslösa båtförare,
som olja i vattnet?

Om olja och KBV skriver även Hans-Örjan i sin blogg, se i "läs mer".

Och omdömet hos polisens "pinn-plockar" -kollegor, polishybriden KBV ?

Ö P P E T  B R E V  T I L L  K U S T B E V A K N I N G E N 


KBV utförde 3.200 pilsner-kontroller 2011. 2.700 året innan. 


Hans-Örjan:
oljaskaton

Pelle Westman Uppdrag Granskning:

Dom närmaste åren äskar kustbevakningen flera hundra miljoner i ökning av sitt anslag från staten, 
det saknas pengar framöver.//.
 

Kommentarer  

 
+1 #6 ljungbergarn 2012-02-12 15:42
hej Ulf. KBV drar ett välförtjänt löjets skimmer över sig själva. Här är min källa.
www.hejakustbevakningen.se

Hur kan man med berått mod ut och haffa folk med flytvästarna på, förarbeviset i handen, men en lag som saknar all legitimitet?
Omdömeslöst och hjärtlöst. KBV´s agerande är absolut oförsvarbart. Det är beklagligt att de som försöker försvara detta vansinne anför heller inte ett endaste sakligt argument.

Jag håller till 100% med dig att de gör bara sitt jobb. Absolut. Men det är inget försvar. Om KBV inte behövt lagen för sitt existensberätti gande så hade de gått ut och sagt att denna lag ställer vi inte upp på i dess utformning, men det gör de inte. Istället går de ut och basunerar att lagen är toppen. Det är falsk propaganda och det vet vi alla som läst in fakta. Försök få ur KBV hur mycket olyckorna gått ned och deras statistik. Den vill de inte offentliggöra. Jag vet att media försöker få ur KBV detta men det sitter hårt inne. varför?

KBV begår iallafall tjänstefel.
De ska kontrollera alla ombord som tar exvis i en fender. Så är lagen skriven. KBV följer således lagens bokstav efter eget behag. Allt detta för ett problem som inte finns. Källa säger att sjöpolisen vill ha en god relation med båtfolket och inte terra dem som KBV gör. Sjöpolisen gillar inte lagen till skillnad från KBV. 2 myndigheter med 2 diametrala uppfattningar, det inger ingen trovärdighet till lag och KBV.

Att en myndighet vill med flit tära på samhällets knappa resurser enbart för sitt eget existensberätti gande är omoraliskt. Jag ställer mig tvivlande till dina 5%, någon sådan statistik har jag inte sett. Däremot 3.200kontroller. Det låter som bra mycket nedlagt tid på ett icke-problem vilket Kustis dessutom vet om. Att driva den sajt ger gott om källor. Alla inom KBV gillar inte detta vansinne till lag. Jag håller med dig om att KBV gjorde kanske innan lagen någon nytta men av KBV´s insatser så kostar KBV mer än det smakar. Att ta upp lite olja ibland kan man lägga ut på privat entreprenad. Att ligga och lurpassa för att kunna haffa någon med släckta lanternor är inget merit. Att Uppdrag granskning gjorde ett reportage om KBV gav mycket. Men jag tyckte innan lagen kom till att man hejade gärna då på Kustis..idag... :-x

Trist att stämningen är så på sjön, det är ju där vi behöver vår rogivande avkoppling. Jag önskar att sjöfylleriet hade varit ett problem så allt detta ståhej inte kommit till stånd, men nu är det som så en gång för alla att lagen endast ny-kriminilaserar. Hur kan man som myndighet vilja ställa upp på något sådant utan ifrågasättande? Då har man inga spärrar eller omdöme, otäckt.
KBV är nu nu övergivna av politikerna, något stöd där har de inte. Polis, SSRS gillar dem inte heller. Allt för denna vansinnes-lags skull. Klokt vore om KBV gick ut och lade några väl valda ord hur tokig denna lag är, om de inte målat in sig hörnet för mycket. Jag tror trycket blir för hårt för KBV förr eller senare, även för politikerna som nu gömmer sig. Hälsar Ola
Citera | Anmäl till administratören
 
 
-3 #5 Ulf 2012-02-12 15:29
Till Ljungbergarn

Du pratar om en seriös debatt utan personliga påhopp, du gör ju inget annat än att förlöjliga kbvare? Kustbevakningen s huvuduppgift är räddningstjänst och miljöberedskap till sjöss (du vill inte ha olja på dina badklippor va?) och så kommer det fortsätta att vara. Du har antagligen stött på de 5% av verksamheten som handlar om sjöfylleri. Det är inte Kustbevakningen som skriver lagarna däremot är det Kustbvakningens uppgift att se till att lagarna följs, gör de inte det är det tjänstefel.

Tycker också att den gamla lagen var bättre men det är fan inget fel på Kustbevakninges arbete.
Citera | Anmäl till administratören
 
 
+2 #4 ljungbergarn 2012-02-03 16:37
hej Bea & Patrik. Vi behöver inte fyllon på sjön. Instämmer helt. Där finns en lag sedan tidigare, glömt? Jag känner dock ingen som är full vid 0,2 promille, d.v.s 1 glas vin.
Undantag KBV-are givetvis. :D
Vid 2 glas, som nykterhets-talibaner, dax för antabus då?

Vi behöver heller inte mer knarkande ungdomar, vi behöver heller inte den enorma brottslighet vi har idag, och det är egentligen detta ni framhejar då ni förespråkar att samhället ska använda sina knappa resurser till ett konstaterat icke-problem.

Jag ser att ni har gott om sakliga argument..som att caps-lock är på..eller rättshaverist.
Vad det nu har med ökad sjösäkerhet att göra, (och resursslöseriet ).
Rättshaverister strider om allt och allting. Jag strider för demokratin och att inte kasta resurser i sjön och därmed kanske få till en ökad sjösäkerhet och frigöra resurser till den riktiga brottsligheten. För ni vet båda 2 så väl att denna lag ökar inte sjösäkerheten. Om så, fram med fakta tack !


Tanka hem Vitboken här: www.båtfolket.se och återkom sedan med ett enda sakligt argument för lagen. Ni stödjer med all tydlighet att den riktiga brottsligheten får mindre resurser, för det är exakt det ni gör då inte kommer med ett endaste sakligt belägg.
Detta säger ni ingenting om. Varför? Är det inte otäckare att exvis ungdomar röker på i skolan och det ökar med 58%, än Svenssons lunchpilsner? Lägg därtill att ni vurmar för att folk ska ny-kriminilaseras utan vetenskapliga belägg. Då närmar vi lagstiftning hos länder som inte har demokrati. Kanske helt ovidkommande saker för er om man stirrar sig blind på 1 glas vin endast och inte ser detta mer vidsynt.

Man kan faktiskt tro att ni skriver endast för att ge KBV existensberätti gande,
eller på ett billigt sätt försöker legitimera att KBV haffar hyggligt folk utan orsaker.
Finns säkerligen en dold men dock tämligen genomskinlig anledning.

Ni bör rannsaka er själva och tala om vad vad ni egentligen försvarar, istället för att försöka övertyga er själva. Utan sakliga argument kan man inte övertyga någon, för kännedom. Försök istället att föra en seriös dialog utan personliga påhopp ( rättshaverist) och om caps lock är på eller av. Bemöt istället vad alltom02 anför, d.v.s resurs-slöseriet, KBV´s existensberätti gande, all fakta om att sjöfylleriet är ett icke-problem,pinn-plockning, skönmålningen av brotts-statistiken..men något säger mig att det är för mycket begärt. ;-)
Citera | Anmäl till administratören
 
 
-4 #3 Patrik 2012-01-30 07:29
Citerar ljungbergarn:
Argument som politiker kastar fram. " vill du verkligen på fullt allvar att dina barn ska bli påkörda av ett båtfyllo"?

men att bl.a knarkandet bland skolbarn stigit 58% är ovidkommande.

Det är bra att det finns en gräns för fylla på sjön.Kör hårt Kustbevakningen . Båtagaren
Citera | Anmäl till administratören
 
 
-3 #2 Bea 2012-01-30 06:51
HAR CAPS-LOCKEN FASTNAT för rättshaveristen ????
Vi behöver inte fyllon på sjön - heller...
Citera | Anmäl till administratören
 
 
+2 #1 ljungbergarn 2011-11-10 00:24
Argument som politiker kastar fram. " vill du verkligen på fullt allvar att dina barn ska bli påkörda av ett båtfyllo"?

men att bl.a knarkandet bland skolbarn stigit 58% är ovidkommande.
Citera | Anmäl till administratören
 

Lägg till kommentar


Säkerhetskod
Uppdatera


Stoppa vansinneslagen 0,2 promille på sjön

Anslut dig till båtfolket.se
för att tillsammans

stoppa detta makt-
missbruk. 

Visste du att alla ombord ska kontrolleras
enligt lagens utformning?
Även fast motorn är avstängd och
förtöjningarna i bryggan.

"Fyllechaffis" utgör absolut ingen garanti
att inte
riskera bli ny-kriminlaserad
såsom passagerare.

Att lägga om ankaret exempelvis vid
vindkantring är lagbrott redan vid
ett glas vin
för då är man enligt
politikerna en "fyllerist"!

Inloggning

RÖSTA!

Tror du att politikerna kommer hålla löftena om utvärderingen?
 

Rösta!

Har du ändrat ditt beteende på sjön sedan den nya lagen infördes?
 

RÖSTA !

Vad tycker du om 0,2-lagen nu när du satt dig in i lagen?
 

RÖSTA !

Skulle du köpa en båt på över 10meter 15knop nu när du känner till lagen ?
 
Länka till oss!